keskiviikko 8. elokuuta 2012

Viikonloppu meren rannalla

Välillä täällä kaupungissa sitä kaipailee raikasta meri-ilmaa, joten viime perjantaina starttasimme auton töiden jälkeen ja otimme suunnaksi Normandian, joka sijaitsee Luoteis-Ranskassa, lähellä Englantia. Teimme reissupäätöksen aivan viime tingassa torstai-iltana, kun säätiedotus näytti melko hyvältä. Tällä alueella sää on aina pienoinen yllätys, ja etenkin tänä kesänä on tuntunut, että aina kun katselee säätiedotusta tuolla suunnalla, on aivan kuin syksy olisi tullut! :( Mutta nyt siis Miss Meteo lupaili reilua +20 astetta ja vähän aurinkoa, hiukan pilviä ja pieniä sadekuuroja, joten päätimme ottaa riskin ja lähteä!

Ja kylläpäs kannatti, sillä sää suosi meitä hyvin! Aurinko pilkisteli vähän väliä, ja sadekuuroista ei ollut tietoakaan! En ollut aikaisemmin käynyt tällä Ranskan rannikolla ja ensikertalaisena ihastuin täysin! Tietysti tähän aikaan joka paikka oli melko täynnä turisteja, mutta kyllä sinne sekaan mahtui ihan hyvin! :)

Ensimmäisen yön vietimme pikkuisessa Ètretatin kylässä. Illalla kun kävelimme rantaan päin minun käskettiin sulkemaan silmät, ja voitte vain kuvitella, että tuntui aika mahtavalta, kun viimein avasin ne ja näkymä oli tämä:

Myös rakennuksissa ja kukkaloistossa riitti ihasteltavaa, ja ruoka oli aivan taivaallista!! Ostereita ja simpukoita, NAM NAM!! :)

Lauantaiaamu aloitettiin aamupalalla rannalla, jonka jälkeen lähdettiin kiipeämään rannalla olevalle kalliolle. Maisemat olivat aika huikeat, joten sain hyvän tilaisuuden päästä leikkimään uudella kameralla, viuhdoin ympäriinsä kuin paraskin luontokuvaaja! :)

Lauantai-iltapäivällä ajettiin ensin Hornfleurin kylään ja sieltä Deauvilleen, joissa molemmissa vietimme aikaa kävellen, katsellen ja herrrrrkutellen! Nyt onkin sitten "fruit de la mer" -kiintiö täynnä vähäksi aikaa, taidan syödä kalaa seuraavan kerran vasta Suomen vierailulla! Sunnuntaiaamulla raahasin B:n rannalle juoksemaan kaiken mässäilyn jälkeen, että olo vähän keventyisi! Kerrankin niille lomamatkalle raahatuille lenkkareille tuli käyttöä! :)

Kotimatkakin sujui yllättävän helposti! Usein sunnuntaina Pariisiin palatessa saattaa joutua matelemaan liikenneruhkassa tuntitolkulla, joten odotimme koko ajan kauhulla, koska liikenne puuroutuu, mutta meillä oli onni matkassa, ja pääsimme kotiin ilman minkäänlaisia ruuhkia! Pariisin läpi ajettaessa huomasi, että elokuu on vihdoin saapunut ja pariisilaiset ovat lähteneet loman viettoon. Kaduilla näkyi vain aasialaisturisteja kamerat kaulassa heiluen! ;)

À bientôt!

:) Riikka

1. Mahtavia kuvia ja mikä ihana paikka :)

2. Kivoja kuvia! Millainen sun uus kamera on? Mä vähän kans haaveilen uudesta, mut en oikeen tiedä mikä olis hyvä...

3. Ihana blogi sulla, Riikka! Hauska lukea kuulumisia ja nähdä kuvia sieltä. Ja noi kollaasit on tosi kivoja... Millä ohjelmalla teet niitä?

4. Voi kiitos kaikille!
    Tiina: mun kamera on Olympuksen PEN E-PL3 42 mm objektiivilla! Tykkään kamerasta tosi paljon, se on helppo käyttää ja just riittävä mun kuvauksiin... ja mikä tärkeintä, se on ihana valkoinen... ;-D
    Susanna: Teen kollaasit Googlen Picasalla. olisin halunnut Photoscapen, mut se ei toimi Macilla. Picasa on tosi helppo kollaaseihin, mut oikeen muuta sillä ei sitten voikaan tehä... Jos jollain on tiedossa helppo kuvankäsittelyohjelma Macille, vinkatkaa ihmeessä... :)

Kiitos kommentistasi! Ihana kuulla teistä siellä ruudun toisella puolellakin! <3